Monday, December 07, 2009

hadif belajaq..


main-main pun x pa hadif..asalkan hari2 ada input..mata..eyes..hidung nose..mulut..mouth..telinga..ear..rambut..hair..tangan ..hands..hari2 aku duk cakap itu ja kt dia..hehe..mesti dia cakap mummy nie asyik cakap benda yang sama ja hari2..

hadif ngan flash cardnya..start dia 5 bulan aku dah duk tunjuk2 kat dia..dalam masa 2 3 hari dia dah tau beza mana satu..unbelieve it..betul la..daya ingat baby lebih kuat dari kita..bila aku suruh dia amik durian mmg dia akan amik durian..byk yg dia dah igt..antaranya rumah..feri..oren cawan..besh plak ajaq dia walau dia nmpk mcm x dak perasaan tp otak dia tetap berjalan..dia akan nampak mcm berfikir dan sedang memilih bila aku bg dia 2 pilihan..seronak x terhingga bila dia mengikut arahan aku.. seronaknya bg input kt hadif..mmg agak meletihkan mulut aku duk jerit2 kt dia..dah mcm rupa guru tadika dah aku..(x pa x dapat jd cekgu) ajq anak pun cukupla..ajaq anak sendiri x malu klu salah..hehehe..kdg2 dia x tgk pun aku duk tunjuk2 tu...bila dia dah boring..x pa sabaq..nnt akan nmpak hasilnya..aku sebenaqnya byk wat research kt u tube tgk anak2 omputih cepat ja jd genius..lepa guna pendekatan yg mcm nie la..dr baby lg dah mula approach baby ngan ilmu dan sistem visual.. aku pun baru tau benda nie..klu dari mula aku tau..masa dlm pantang lg aku dah mula guna flash card..huhuh..x mcm anak melayu kita..jarang nk mulakan pada awal usia baby..kita byk mengajaq lagu2 rakyat.."cakcekak".."tepuk amai-amai" la..padahal masa nie la yg terbaik untuk perkembangan minda depa..mmg setengah org kata gila ajaq anak ABC..baru 6 bulan dah beli buku2 belajaq..x pa aku x kisah..daripada aku belikan mainan merapu lebih lebih baik aku beli mainan yg bermanfaat..pastu aku dah uplod byk2 video belajaq hehee..bg dia tgk hari2..aku nie bkn nya erti sgt..nie pun byk belajaq dari org..harap usaha aku ada la hasilnya sb mengenangkan dunia semakin maju..masa pun semakin pantas..

No comments:

Post a Comment